IMS Akupunktur

Denne viden baseres på kroppens anatomi, fysiologi og neurologi samt moderne smerteforståelse.

Derfor er denne type akupunktur er videnskabelig velfunderet og derfor velegnet til at implementere i vores evidensbaserede hverdag.Der indgår IKKE kinesiske og andre alternative hypoteser ift kroppens funktion og akupunkturens effekt.

IMS et et effektivt værktøj der ikke erstatter andre fysioterapeutiske behandlingskoncepter men derimod supplerer McKenzie, MT, Osteopati, MTT og træning på optimal facon.

IMS behandler en svær klientgruppe med stor succes -kroniske smerteklienter, ryg- og nakkesmerter, atrose/slidgigt, whiplash, alle myofascielle smertebilleder, hovedpine, kæbeproblemer, mm.

Klinikkens ejere Martin Christensen og Torben Eriksen er de 2 eneste i landet der har eksamen i dette koncept og derfor afholdes kurser for fysioterapeuter, kiropraktorer og læger.

HVAD ER IMS?

En ny forståelse af kroniske smerter
Mange mennesker som lider af kroniske smerter bliver frustrerede og ”depressive” når almindelig behandling ikke kan hjælpe. Nogle prøver forskellige medicin, fysioterapi, kiropraktik selv operative indgreb og finder ikke vedvarende lindring.

Dette forklarer hvordan kronisk smerter kan opstå, selv når der ikke er nogen direkte skade, og beskriver en videnskabelig afprøvet metode til diagnosticering og behandling af disse kroniske smerter.

Historien bag Dr. Gunn
IMS er udviklet af læge Chan Gunn, mens han var klinisk læge ved ”The Workers Compensations Board of British Columbia” i Vancouver Canada i ´70. Han er præsident for ISTOP og klinisk professor på Washington Universitet ”Multi Diciplinary Pain Center” i Seattle. Dr Gunn er hædret med ”The Order of British Columbia” samt ”The Order of Canada” som er den højeste opnåelige orden i Canada, for hans bidrag til løsning af årsagen til kronisk smerte. Han er også blevet valgt til ” Fellow of Peterhouse Cambrige University”.

Hvad er intramuskulær stimulation (IMS)?

IMS er effektiv og har kun få bivirkninger. Teknikken er unik til at finde og diagnosticere forkortet muskulatur i de dybe muskler.

Selvom IMS implementerer teknikker fra den traditionelle akupunktur, bygger det på videnskabelige neurofysiologiske principper. Akupunkturnålene som bruges er meget tynde og man vil typisk ikke mærke nålen penetrere huden. Hvis musklen er sund og rask, er nålen smertefri. Hvis musklen derimod er supersensitiv og forkortet, vil man mærke en spændingsfornemmelse – som en muskelkrampe eller spjæt. Dette er et typisk ubehag som opstår når musklen spænder omkring nålen. Klienten lærer hurtigt at genkende og velkomme denne fornemmelse. De kalder det en ”god” eller positiv smerte idet den hurtigt forsvinder og efterlader en godt fornemmelse af frihed og afspændthed. Nålen er måske stadig i, men idet musklen er afspændt mærker du ikke mere. Det er vigtigt at du har denne fornemmelse for at opnå vedvarende lindring.

NEUROPATI – Eller hvad sker der når en nerve begynder at fungere dårligt
Behandlingssystemet idag har typisk ingen problemer med at lindre smerter forsaget af skade (f.eks. et brud) eller inflammation (såsom leddegigt). Men når det gælder smerter, som ikke viser nogen vævsskade eller inflammation f.eks. hovedpine, piskesmæld, rygsmerter, tennisalbuer eller ”frosne skuldre” bliver vi ofte mere utilstrækkelige.

Den mest almindelige årsag til nerveirritation og neuropatisk smerte er ”spondylosis” som er forandringer i ryggens knogler og led, hvilket er et resultat af normal slittage og skader.
Dr. Gunn har introduceret ”neuropatisk smerte”, til beskrivelse af denne type smerte.

Den dårligt fungerende nerve medfører

• Nerverne og nerveenderne bliver ekstremt hypersensitive/følsomme og medfører at uskyldige, harmløse signaler bliver opfattet som smertefulde
  • Forkortet muskulatur der opleves som generel stivhed såsom nedsat bevægelighed, hårde og stive muskler, Det forkortede muskelsyndrom
  • Ødem og hårdt nedbundet hud
  • Rødme, temperaturforandring og lokal hårtab

Disse karakteristika vil medføre smerter, selv om medicinske undersøgelser viser, at der ”ikke er noget galt”.

”Det forkortede muskel syndrom”

En vigtig faktor i neuropatiske smerter er muskelforkortningen, forårsaget af muskelspasmer og kontraktur. Muskelforkortningen forårsager smerter ved at trække i muskelsenen, stresse dem samt komprimere leddene som de bevæger. Muskelforkortningen forværrer derved slid og skader og medfører degenerative forandringer eks. som seneirritation og slidgigt. Disse tilstande anses oftest som ”lokale” skader og får derved ikke den nødvendige undersøgelse og dermed heller ikke den optimale behandling.

Behandling af neuropatiske smerter og effekten af IMS

Supersensitiviteten af nerven og de forkortede muskler, kan ikke opereres på og skæres væk og smertestillende medicin slører kun smerten, uden at ændre på årsagen.

Formålet med IMS behandlingen er at løsne de forkortede muskler som irriterer og påvirker nervevævet - det vedvarende træk fra musklen afspændes og nervernes følsomhedsniveau normaliseres.
Effekten af IMS er, at det stimulerer opheling af nerver og muskler, indtil at tilstanden er bedret og smerten er væk. Effektens holdbarhed varierer i forhold til problemets årsag og varighed, men de fleste oplever en langvarig positiv effekt.

Frekvensen af behandlingerne
Behandlingen gentages ca. én gang ugentligt. Dette sker for at lade kroppen ”hele sig selv”. Antallet af behandlinger afhænger af forskellige faktorer såsom varighed og omfang af problemet, hvor meget arvæv der er, og hvor hurtigt kroppen er om at hele.

Se mere på